Kolik Čechů nakupuje online a kdo ještě používá dobírku? Čísla vás možná překvapí

V nakupování online jsme opravdová evropská velmoc. Máme největší počet e-shopů na obyvatele a stále více si zvykáme na mobilní nákupy nebo okamžité platby kartou na síti. Snad i díky tomu hlásí letos Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nárůst tržeb v sektoru e-commerce o 17 %. Jak se ale chováme, když nakupujeme online?

Ještě před pár lety nakupovali Češi téměř výhradně přes počítač. Mobilní připojení bylo tehdy o několik úrovní níže, stejně jako výkon běžně dostupných mobilů nebo úroveň aplikací českých e-shopů. Dnes si nabídkou internetových obchodů brouzdáme třeba při čekání na autobus nebo během jízdy městskou hromadnou dopravou.

Skokan roku: nakupování potravin online



Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu mělo k minulému roku alespoň jednu zkušenost s online nákupy 65 % Čechů, za posledních 12 měsíců pak 54 %. Evropskými rekordmany v nákupech online jsou Britové s 83 % a Dánové, z nichž za poslední rok nakoupilo 82 %.

Vůbec k největšímu nárůstu došlo v segmentu potravin, s jejichž nákupem online má podle nejnovější studie Kantar „Češi v síti“ alespoň jednu zkušenost už 25 % Čechů. Meziroční nárůst tržeb je podle údajů z trhu asi 51 %.

Jak na internetu platíme?


Preferovanou platební metodou Čechů je v současnosti přímá platba kartou, která už předběhla platby převodem. V oblibě se ale stále drží i dobírka, která možná překvapivě vede u nejmladší generace. Důvod je prostý, mladí lidé často ještě nemají účet nebo platební kartu.

Nákup přes mobil kompletně dokončí a zaplatí (ať už kartou nebo převodem) 21 % z nás, z generace do 34 let pak celá třetina. Studie Kantar „Češi v síti“ dále zmiňuje, že internetové bankovnictví má v mobilu 20 % Čechů ve věku 16 – 64 let. Zájem o to mít banku v mobilu stále roste, jen za březen si mobilní aplikaci Hello bank! stáhlo přibližně 130 uživatelů denně.

Spousta lidí má však k platbám přes mobil stále nedůvěru. Nemůžeme si za to ale tak trochu sami?

Bezpečnost našich financí v online světě


Česká bankovní asociace si v roce 2018 nechala zpracovat průzkum chování Čechů na internetu a došla k alarmujícím výsledkům. Třeba mobilní telefon mělo podle průzkumu zabezpečeno jakýmkoli způsobem jen 47 % respondentů, přitom viry a útoky hackerů se v poslední době stávají stále častěji problémem mobilů. S hackerským útokem měl zkušenost každý desátý dotazovaný.

Heslo k počítači si více než polovina uživatelů mění méně než jednou za rok nebo nikdy. Občasná změna přitom rapidně snižuje riziko, že se někdo dostane k vašim osobním údajům, heslům nebo souborům. Tak na to myslete a občas si heslo aktualizujte. Za zvýšenou bezpečnost ta trocha námahy určitě stojí.

Prodavači mají stále důležitou roli

A nakonec jedna zajímavost. Jestli nás něco odrazuje od nákupů na internetu, je to dle studie Kantar „Češi v síti“ pro část populace jednak určitá složitost nákupního procesu na internetu, jednak absence živého člověka. I spousta technicky zdatných uživatelů má stále potřebu svůj nákup probrat s obchodníkem. Když nám totiž někdo něco slíbí tváří v tvář, máme větší tendenci tomu věřit.

Zcela zásadní je však pro online nákupy první zkušenost. První dojem je zkrátka klíčový. Pokud má nakupující s obchodem zkušenost dobrou, velmi rychle si vytváří návyk a vrací se. U negativní zkušenosti už naopak není ochotný dávat obchodníkovi druhou šanci. Jak v životě, tak i na síti.



Úroveň

  • Hello bank!
  • Odznak
  • Odznak

žádná odpověď

zatím nikdo neodpověděl, buďte první!

Odpovědět

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)